PRINT & MAIL

Terug van nóóit weggeweest: direct mail!

Hé, direct mail: bestaat dat nog? Nou en of. Het is misschien nog maar tien jaar terug dat de ‘deskundigen’ een snelle dood voorspelden voor papieren DM. E-mailen zou het helemaal gaan maken. Maar zegt u eens eerlijk: hoe snel klikt ú een commerciële e-mail weg op het scherm? En is het u ook opgevallen dat die old-school papieren DM aan een comeback bezig is?

De verwerking van een direct-mailactie hoeft ook geen hobbel meer te zijn. DRD Support is specialist in mailen op papier. Van het allereerste advies tot en met de retourverrijking staan de specialisten van DRD Support klaar. Account manager Peter de Baar: ‘Je ziet DM weer groeien. Dat kan maar één ding betekenen: voor bedrijven is het blijkbaar rendabeler om het in te zetten. Ik zie het aan mijzelf: een digitale mailing open ik niet eens meer.’

Opdrachtgevers kunnen bij DRD Support op verschillende momenten instappen in de DM-trein. Dat kan al bij de vraag: hoe bereiken we doelgroep A met boodschap B? Ook kan DRD Support al in een vroeg stadium uitrekenen wat de optimale specificaties voor drukwerk zijn, om maximaal voordeel te halen bij het drukken en het verzenden.

Productieproces optimaal uitstippelen

Ook denkt DRD Support mee over de beste optie voor verzending: als selfmailer of in een envelop? In het eigen netwerk van drukkerijen komen bij het personaliseren, postklaar afwerken en verzendklaar afleveren weer andere expertises om de hoek kijken. Ook die vaardigheden heeft DRD Support in huis. Voor het drukwerk wordt samengewerkt met een aantal drukkerijen. Daarmee is het bureau in staat om het complete productieproces optimaal uit te stippelen.

De dienstverlening gaat zelfs nog door ná de ter post bezorging. Veel adressenbestanden zijn lang niet up-to-date. Het gevolg is een groot aantal retouren. Aan de hand van digitale retourrapporten die DRD Support ontvangt van Sandd, kan de database worden verrijkt voor de volgende mailing.

Transactiepost is appeltje-eitje bij DRD Support

Er gáán tegenwoordig wat rekeningen digitaal de deur uit. Maar als het gaat om bijvoorbeeld rekeningen, belastingaanslagen, polissen en pensioenoverzichten geven veel mensen de voorkeur aan papier. Het verwerken van zogenaamde ‘transactiepost’ is echter, zeker bij fysieke post, een gigantische klus. Of het nu gaat om logistiek, privacy of een correcte en tijdige bezorging: DRD Support helpt. De verzorging van transactiepost is een van de specialiteiten van het huis aan de Kronenburgwerf in Breda.

Voor veel opdrachtgevers is DRD Support verantwoordelijk voor de verwerking van transactiepost. Grote opdrachtgevers zoals bedrijven, bonden of stichtingen waarvoor de verzending in de honderdduizenden loopt, maar ook kleinere bedrijven met een paar honderd facturen. Wat die twee uiteenlopende opdrachtgevers gemeen hebben, is dat zij voor gemak en eenvoud kiezen.

Complete proces

DRD Support regelt namelijk het complete proces. Dat begint al bij het importeren van de juiste gegevens uit bronbestanden. ‘De kennis voor ‘databasemanagement’ is bij DRD Support in eigen huis’, zegt Cornelis Merema. ‘Op elk platform kunnen we data verwerken. We hebben in-house specialisten die de applicaties ontwikkelen om de juiste data eruit te halen. Daardoor fungeren we als ideale digitale hub tussen data en output.’

Privacy waarborgen

Die output kan compleet volgens klantspecificaties worden vormgegeven. ‘Zelfs een toelichting kunnen we personaliseren.’ De privacy is gewaarborgd: in het verwerkingsproces binnen DRD Support zijn alle data geanonimiseerd. Het printen wordt uitbesteed aan een van de gespecialiseerde drukkerijen uit het eigen netwerk. Vervolgens neemt DRD Support ook de postale verwerking ter hand. Cornelis: ‘Wij hebben gekozen voor Sandd. Zij hebben een andere manier van post sorteren. Kostbare sorteerstraten zijn daardoor niet nodig. Door er een code aan mee te geven, kan Sandd poststukken proactief selecteren.’

DRD Support voert niet alleen uit, maar werkt ook continu aan kwaliteitsverbetering. ‘Wij optimaliseren het gehele proces: hoe kan een klant nog beter aanleveren?’

De voordelen van transactiepost

  • Klantvriendelijker: veel mensen ontvangen facturen, nota’s, aanslagen etc. liever op papier
  • Een fysieke factuur wordt sneller betaald
  • Transactiepost op papier is goedkoper te verwerken dan digitale post
  • Het is milieuvriendelijker: voor het verbruikte papier worden nieuwe bomen aangeplant